Vrijwel iedereen maakt het een keer mee: een conflict op de werkvloer. Of het nu gaat om een misverstand of een andere visie, helaas zijn irritaties of discussies soms onvermijdelijk. Conflicten op het werk kunnen een grote impact hebben op de werksfeer en productiviteit. Daarom is het belangrijk om er voldoende aandacht aan te besteden.
In dit artikel bespreken we hoe je het beste kunt omgaan met conflicten op de werkvloer. Deze manieren zijn zowel bruikbaar voor werkgever als werknemer.
1. Herken en erken het conflict
De eerste en misschien wel de belangrijkste stap is om het conflict te herkennen. Soms is het duidelijk dat er iets speelt, maar wordt er niet over gesproken. Denk bijvoorbeeld aan een irritatie. Dit kan heel subtiel zijn, maar toch is het wel aanwezig. Zorg daarom dat je herkent wat er aan de hand is; of dit nu bij jezelf is of een collega of werknemer.
Vervolgens is het belangrijk om het conflict te erkennen. Veel mensen gaan conflicten liever uit de weg, maar zo worden ze niet opgelost. Door een irritatie of probleem te erkennen, kunnen de betrokkenen er gericht mee aan de slag gaan.
2. Praat erover
Er is een probleem of een conflict; nu is het belangrijk dat erover gesproken wordt. Effectieve communicatie is namelijk de sleutel tot het oplossen van conflicten. Ben je geïrriteerd over iets wat iemand heeft gedaan? Spreek het uit. Of loopt de samenwerking tussen jou en een collega niet goed? Praat erover.
Als leidinggevende is het belangrijk om met iedere partij te praten en hen de kans te geven om hun standpunt te uiten. Zorg dat je naar iedereen luistert zonder te oordelen. Een open communicatie kan misstanden verhelderen en zorgt ervoor dat het probleem sneller wordt opgelost.
3. Werk samen aan een passende oplossing
Jullie zijn al een heel eind! Nu is het tijd om een passende oplossing voor het conflict te vinden. Het is belangrijk dat jullie samenwerken aan een oplossing die voor iedereen aanvaardbaar is. Ga met alle partijen om tafel en maak eventueel compromissen. Door gezamenlijk naar een oplossing te zoeken, voelt iedereen zich gehoord en betrokken bij het proces.
Tijdens een gesprek met alle partijen is het belangrijk om een neutrale persoon aan tafel te hebben. Deze persoon leidt het gesprek in goede banen en zorgt ervoor dat iedereen de kans krijgt om hun standpunten te uiten.
4. Vraag professionele begeleiding
Conflicten op de werkvloer zijn niet altijd eenvoudig op te lossen. Soms lijkt een probleem verholpen, maar herhaalt het zich weer in de toekomst. In sommige gevallen kan het nodig zijn om professionele begeleiding in te schakelen. Dit kan in de vorm zijn van een onafhankelijke partij, zoals een coach gespecialiseerd in conflictmanagement.
Daarnaast kan teambuilding bijdragen aan het voorkomen van conflicten. Teambuilding zorgt er namelijk voor dat collega’s elkaar beter leren kennen en vertrouwen opbouwen. Dit verbetert niet alleen de samenwerking, maar maakt ook de werksfeer beter.
Online teambuilding om conflicten te voorkomen
De Online Bedrijfspsycholoog biedt online teambuilding voor diverse organisaties. Het doel van deze online sessies is om elkaar beter te leren kennen en individuele krachten te bundelen. Handig voor als medewerkers niet fysiek bij elkaar kunnen komen omdat ze op verschillende locaties werken. Meer weten over online teambuilding? Neem contact met ons op en dan bespreken we geheel vrijblijvend wat we voor jou en je collega’s of werknemers kunnen betekenen!
Veel gestelde vragen over werkconflicten:
Hoe ontstaan conflicten op de werkvloer?
Conflicten op de werkvloer kunnen verschillende oorzaken hebben. Een aantal veel voorkomende oorzaken zijn verschillen in persoonlijkheid, communicatie, onduidelijke rollen en een gebrek aan effectief leiderschap.
Hoe kan ik conflicten voorkomen?
Soms zijn conflicten helaas niet te voorkomen. Wel kun je een aantal maatregelen nemen om een gezonde werkomgeving te creëren, waaronder investeren in teambuilding en communicatietrainingen.
Kan professionele hulp helpen bij conflicten?
Professionele hulp, zoals conflictmanagement, kan helpen wanneer conflicten niet opgelost kunnen worden. Daarnaast kan teambuilding helpen bij het creëren of verbeteren van een positieve werkomgeving.