• Wereldwijd actief!
  • Ma - Zo 24/7 geopend

Grenzen aangeven op werk: zo pak je het aan

Grenzen aangeven op werk

Je baas vraagt of je nog een extra opdracht aan kunt nemen, ook al heb je het al de hele dag druk. Of overwerken om die ene deadline te halen terwijl je eigenlijk thuis ook nog genoeg te doen hebt. Grenzen aangeven op werk is heel belangrijk. Toch doen we dit nog veel te weinig. We vinden het lastig om aan te geven wanneer iets te veel is en we zijn bang voor boze reacties. Maar dit gaat soms ten koste van jezelf..

Wil jij je grenzen leren aangeven op werk? Met deze tips van onze bedrijfspsychologen voorkom je stress en burn-out.

Waarom grenzen aangeven op werk?

Grenzen aangeven op werk betekent dat je duidelijk maakt wat je wel en niet kunt. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met werkdruk, tijd die je krijgt voor bepaalde werkzaamheden en thuiswerkdagen.

Het is belangrijk om grenzen te stellen en deze te communiceren met je leidinggevende en collega’s. Als je dit niet doet, en telkens over je grenzen gaat, heeft dit grote gevolgen voor je mentale gezondheid. Het geeft stress, vermindert je productiviteit en in sommige gevallen leidt het zelfs tot een burn-out.

Waarom grenzen aangeven op werk

Dit is waarom we het soms moeilijk vinden

Het stellen van grenzen is goed voor je mentale gezondheid, maar toch vinden we het lastig om te doen. Dit komt voornamelijk doordat we bang zijn om mensen teleur te stellen. Je bent bang voor de reacties van collega’s of je leidinggevenden en wilt graag leuk gevonden blijven.

Daarnaast vinden sommige mensen het makkelijker om grenzen aan te geven dan anderen. Dit heeft te maken met je persoonlijkheid. Wanneer je jezelf vaak op de tweede plek zet, zul je minder snel nee zeggen om de ander te ‘pleasen’. Gelukkig kun je heel goed leren om assertiever te zijn en jezelf voorop te zetten.

Tips om je grenzen aan te geven op werk

Ervaar je veel stress op het werk? Of merk je dat je te weinig tijd krijgt om je opdrachten af te ronden? Dan is het tijd om je grenzen aan te geven op werk. Gebruik onderstaande tips en voorkom overspannenheid en burn-out.

1. Oefenen

Als je voor het eerst je grenzen gaat aangeven op het werk, kan dit best spannend zijn. Daarom is het handig om jezelf voor te bereiden. Door van tevoren te bedenken wat je wilt zeggen, kom je krachtiger over tijdens het gesprek. Luister naar je lichaam en schrijf op wat jouw grenzen zijn. Bovendien hoef je niet al je grenzen in één keer aan te geven. Je kunt ook oefenen door eerst je grenzen te communiceren in makkelijke of minder belangrijke situaties.

2. Wees duidelijk

Tijdens grenzen aangeven op werk, is het belangrijk dat je duidelijk bent. Ga het gesprek aan en wees open en eerlijk. Wees specifiek over je grenzen en de redenen erachter. Zo kunnen leidinggevenden en collega’s het ook beter begrijpen.

3. Zoek steun bij collega’s

Het kan helpen om met je collega’s te praten over je grenzen. Herkennen zij de situatie? Als dit het geval is, is er misschien meer aan de hand. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de werkdruk op de afdeling te hoog is. Wanneer je open en eerlijk praat over je grenzen, ontvang je vast en zeker steun van je collega’s.

Hulp bij grenzen aangeven op werk

Vind je grenzen aangeven op werk lastig? Of ervaar je veel stress en wil je een burn-out voorkomen? De Online Bedrijfspsycholoog biedt psychologische hulp via het internet voor werkgevers en medewerkers. Medewerkers kunnen bij ons terecht met diverse soorten klachten, waaronder stress en burn-out. Daarnaast helpen we bij het trainen van assertiviteit. Wil je kennismaken met ons team? Zowel werkgevers als werknemers kunnen contact met ons opnemen. Plan een gratis kennismakingsgesprek!

     

    Veel gestelde vragen over grenzen aangeven op werk

    Hoe stel ik goede grenzen?

    Je stelt goede grenzen door te luisteren naar jezelf en je lichaam. Heb je bijvoorbeeld al dagenlang stress over een bepaalde opdracht? Of ervaar je zoveel werkdruk dat je elke dag moet rennen tegen de klok? Dan kun je hier grenzen over stellen. Beslis bijvoorbeeld hoe je om wilt gaan met je werklast.

    Wat kan ik doen als mijn grenzen niet worden geaccepteerd?

    Merk je dat je grenzen niet worden geaccepteerd? Dan is het belangrijk om ze opnieuw te communiceren. Wees duidelijk en geef vooral niet toe onder druk. Wanneer dit niet werk, bespreek het dan bij een manager of HR-medewerker

    Wat zijn de gevolgen als ik niet mijn grenzen aangeef?

    Wanneer je een lange tijd je grenzen niet aangeeft, kan dit zorgen voor stress, verlaagde werkprestaties, verminderde productiviteit en zelfs een burn-out. Om psychische klachten te voorkomen, is het belangrijk om aan de bel te trekken wanneer je voelt dat je over je grenzen heen gaat.

    Hallo, hoe kunnen we je helpen?